Írj esszét a hónap idézetére építve a gondolatmenetet. Határidő: október 15.
Megoldásodat hagyd a magyaros hirdetőtábla gyűjtőborítékjában vagy küldd el erre az e-mail címre!
Terjedelem: 2-5 gépelt oldal.
A hónap esszéje
„…és csak akkor kezdődhetett a valóságos munka, és a türelmetlenkedők is csak akkor kezdték megérteni, hogy azokra az évekre és évtizedekre igenis szükség volt, megértettek szép lassan mindent, amikor látták, s amikor elmagyarázták nekik, hogy a kivágott, elszállított és az egy évig még a Kamo folyó vizében tartott japánciprusok közül például azokból készítették a komoly terhet vállaló, súlyos oszlopokat és gerendázatokat a szentélyeknél, amelyek a hegy tetején nőttek, s azokból
a hosszú áthidalókat, melyek a hegy alján, mert a hegy alján növő fa erősebben kellett megküzdjön a napfényért, mint a hegy tetején élő, következésképpen az alulról kivágott sokkal jobban nyúlt, hosszabb s vékonyabb törzset növesztett, mint a másik, mely viszont vastagabbat és erősebbet, és így tovább, ekkor már nem volt olyan nehéz átlátni, hogy az eltelt évtizedekben mindent egy jól átgondolt, monumentális terv és egy ősi tapasztalat bölcs útmutatása irányított…”
(Krasznahorkai László: Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó)
GyIK
Bármikor bekapcsolódhatok a Kreatív írás szakkör munkájába?
Természetesen. Az eddigi években elvégzett gyakorlatok és áttekintett „tananyagok” elérhetők részben ezen az oldalon, részben a szakkörnek dedikált, a résztvevők által elérhető Drive felületen. Ugyanakkor ezek áttanulmányozása nem feltétlenül szükséges ahhoz, hogy egy-egy alkalommal dolgozni tudjunk. A legtöbb szakkörös prózában gondolkodik, így mi is, de fpárhuzamosan foglalkozunk versekkel is. A foglalkozásokat tartja: Földvári István.
Megjelenhetnek az írásaim valahol?
Amit biztosan fel tudunk ajánlani: a Suliújság és a Fazekas Évkönyv – emellett tervezzük egy a fazekasos diákok (vagy fazekasos szakkörökre járó diákok) írásaiból készített antológia megjelentetését, ha összegyűlik a szükséges mennyiségű anyag. Amennyiben pályázatokra küldöd be egy írásodat, ott szintén előfordulhat, hogy viszontlátod az írásodat honlapon, antológiában, utcai plakáton. Kiadókkal nem állunk kapcsolatban.
Hogyan zajlik az írások elbírálása?
A legkevésbé sem olyan szigorú hangulatban, mint amit az előbbi szó sugall. Rendszerint a szerző felolvassa a szakkörön elkészült munkáját – hosszabb lélegzetű írás esetén elérhetővé teszi számunka gépelt változatát. Ezt követően hozzászólásokkal, minielemzésekkel segítjük észrevenni az értékeket az adott műben és ötleteket adunk a továbbgondoláshoz.
Fogjuk elemezni az irodalom tananyagban is szerepeltetett műveket?
Általában egészen más írásokat tanulmányozunk annak érdekében, hogy meglessünk műhelytitkokat és az órai elemzéseknél mélyebb, más fókuszú analízist végzünk. A közös tudás előhívása érdekében előfordulhat viszont, hogy esetenként hivatkozunk kötelező olvasmányokra.
A szakkör eredményei
- Kárpát-medencei Középiskolás Irodalmi Pályázat (Sárvár) – 2024: 1 arany, 1 bronz; 2023: 1 ezüst, 2 döntő
- Író-Deák Vers- és Novellaíró Pályázat (Hódmezővásárhely) – 2024: 4. hely
- TETT-mesepályázat – (2024) 2 megjelenés
- Ezüst Toll Meseíró Verseny – 2023: 1. hely
- Kreatív szövegíró verseny (Győr) – 2024: 7. hely
- I. Józsefvárosi Meseíró Pályázat – 2023: 2. hely